Remmen Elektrische Fiets: Wat zijn de Beste soort Remmen?

Remmen elektrische fiets

Veiligheid boven alles! En dat begint bij een goed functionerend remsysteem. Deze remsystemen vormen een essentieel onderdeel voor veiligheid en prestaties bij zowel gewone als elektrische fietsen. Gezien e-bikes hogere snelheden kunnen bereiken en zwaarder zijn door de elektrische onderdelen, is de noodzaak voor effectieve en betrouwbare remmen echter groter dan bij traditionele fietsen. Maar welke remsystemen zijn er? En welke past het beste bij een elektrische fiets? Lees hier alles over de remsystemen van e-bikes.

1. Remkabels of hydraulische remmen?

Remsystemen op fietsen, waaronder elektrische fietsen, maken gebruik van twee soorten  mechanismen: remkabels en hydraulische systemen.

1.1 Remkabels

RemkabelsRemkabels werken door middel van een fysieke kabel die de remhendel met de remklauw verbindt. Wanneer de hendel wordt ingedrukt, trekt de kabel de remklauw samen, waardoor de fiets vertraagt. Dit systeem is eenvoudig, licht van gewicht en gemakkelijk te onderhouden of te repareren, wat het een populaire keuze maakt voor veel traditionele fietsen. De nadelen zijn echter dat ze vatbaar zijn voor slijtage en milieu-invloeden zoals roest, vuil of vorst. Deze invloeden kunnen ervoor zorgen dat de kabel kapot gaat tijdens een remactie, wat gevaarlijk kan zijn. Ook vereisen ze meer fysieke kracht om dezelfde remkracht te bereiken als hydraulische systemen. Mensen met beperkte kracht in hun handen kunnen dus minder goed remmen met dit systeem.

1.2 Hydraulische remmen

Hydraulische remmen

Hydraulische remsystemen daarentegen, gebruiken een gesloten systeem van remvloeistof om druk over te brengen van de hendel naar de remklauwen. Dit systeem biedt een krachtigere en meer consistente remkracht, is minder gevoelig voor milieu-invloeden en vereist minder fysieke kracht van de fietser. Hydraulische remmen zijn ideaal voor e-bikes, omdat die vaak zwaarder zijn en hogere snelheden bereiken, waardoor een krachtiger en betrouwbaarder remsysteem vereist is. De nadelen zijn echter de hogere kosten, de noodzaak voor gespecialiseerd onderhoud en de complexiteit bij reparaties.

Hoewel de meeste moderne e-bike systemen tegenwoordig gebruik maken van hydraulische remmen vanwege hun verhoogde betrouwbaarheid en kwaliteit, zijn er nog steeds modellen met remkabels. De keuze van de fabrikant om voor remkabels te gaan, is vaak een kosten kwestie en zien we vaak terug bij goedkopere elektrische fietsen. Voor e-bikes is het belangrijk om een remsysteem te hebben dat de extra belasting en snelheid aan kan, wat vaak leidt tot de voorkeur voor hydraulische remmen. Realiseer je dus dat de remsystemen hieronder bekabeld of hydraulisch kunnen voorkomen.

2. Welke type remsysteem op elektrische fiets?

 

2.1 Rollerbrakes

Rollerbrakes zijn een specifieke soort trommelremmen die onderhoudsarm zijn en goed werken bij regenachtig weer. Ze zijn relatief goedkoop in aanschaf en onderhoud. Deze remmen worden vaak gevonden op (normale) stadsfietsen en zijn gemakkelijk te bedienen met hendels. Het gesloten systeem houdt vuil buiten, maar kan oververhit raken bij lange afdalingen en is minder geschikt voor zware lasten.

Rollerbrakes

+ Voordelen van Rollerbrakes

  • Weerbestendig: Rollerbrakes werken goed in verschillende weersomstandigheden, waaronder regen en modder, omdat het rem mechanisme in een afgesloten behuizing zit.
  • Weinig onderhoudt: Ze vereisen zeer weinig onderhoud omdat de rem onderdelen zijn afgeschermd van externe factoren zoals vuil en vocht.
  • Duurzaamheid: Ze zijn duurzaam en hebben een lange levensduur, vooral omdat ze minder blootgesteld zijn aan externe slijtage.
  • Veiligheid: Vermindert het risico op plotselinge remblokkering, wat kan leiden tot uitglijden of over de kop slaan.
 

– Nadelen van Rollerbrakes

  • Beperkte Remkracht: Rollerbrakes bieden minder remkracht in vergelijking met V-brakes of schijfremmen, wat ze minder geschikt maakt voor snelle of zware fietsen.
  • Oververhitting: Bij langdurig gebruik, zoals tijdens lange afdalingen, kunnen ze oververhit raken, wat de remefficiëntie kan verminderen.
  • Gewicht: Ze zijn over het algemeen zwaarder dan andere remtypen, wat een nadeel kan zijn voor prestatiegerichte fietsers.
  • Moeilijker te Repareren: Hoewel ze weinig onderhoud nodig hebben, kan reparatie of vervanging complexer zijn vanwege de afgesloten constructie.
  • Compatibiliteit: Niet alle fietsframes en -wielen zijn compatibel met rollerbrakes, wat de opties voor upgrades of wijzigingen kan beperken.
  • Prestaties bij Hoge Snelheden: Ze zijn niet optimaal voor fietsen die hoge snelheden bereiken of gebruikt worden in bergachtige gebieden.
 

Rollerbrakes zijn nooit hydraulisch en is een minder aantrekkelijke remtechniek voor elektrische fietsen. Toch zien we dat goedkopere merken e-bikes met rollerbrakes aanbieden. Vaak heeft dan alleen het achterwiel een rollerbrake en het voorwiel een traditionele velgrem (bekabelt). Houd er dus rekening mee dat dit niet ideaal is voor een elektrische fiets en dat dit één manier van kostenbesparing is vanuit de fabrikant.

2.2 Velgremmen

Een velgrem is een veelgebruikt remsysteem op fietsen, dat werkt door wrijving toe te passen op de velgen van de wielen. Deze remmen zijn effectief voor dagelijks gebruik en zijn te vinden op vele soorten fietsen, van elektrische stadsfietsen tot racefietsen. Ze zijn relatief eenvoudig van ontwerp, licht van gewicht en makkelijk te onderhouden. 

Hydraulische velgremmen

Onder de velgremmen verstaan we verschillende soorten, namelijk de V-brake en traditionele velgremmen. Elk type heeft zijn eigen voordelen afhankelijk van het soort fiets en het gebruik ervan. Hieronder een kleine uitsplitsing van deze remsystemen:

2.2.1 V-brakes

Dit zijn een specifiek type velgremmen die vooral populair zijn op mountainbikes en sommige hybride fietsen. V-brakes zijn gekenmerkt door hun ‘V’-vormige armen die aan weerszijden van het wiel bevestigd zijn. Ze bieden sterke remkracht en zijn relatief eenvoudig af te stellen en te onderhouden. Ze vereisen speciale bevestigingspunten op de voorvork.

+ Voordelen V-brakes

  • Sterkere Remkracht: Biedt superieure remkracht, wat essentieel is voor mountainbikes en off-road rijden.
  • Eenvoudig Af te Stellen: V-brakes zijn relatief eenvoudig te onderhouden en af te stellen.
  • Goede Modulatie: Bieden een goede controle over de remkracht, wat handig is in verschillende rijomstandigheden.
  • Geschikt voor Brede Banden: Ze bieden voldoende ruimte voor bredere banden, wat typisch is voor mountainbikes.
 

– Nadelen V-brakes

  • Gevoelig voor Vuil en Modder: Kunnen minder effectief zijn in modderige of zeer vuile omstandigheden.
  • Niet Compatibel met Alle Fietsen: Vereisen specifieke bevestigingspunten die niet op alle fietsframes aanwezig zijn.
  • Minder Aerodynamisch: Niet ideaal voor racefietsen waar aerodynamica belangrijk is.
  • Gewicht: Over het algemeen zwaarder dan sommige traditionele velgremmen.
 

2.2.2 Traditionele Velgremmen

Deze categorie omvat verschillende soorten, zoals cantilever-, caliper- en U-brakes. Deze remmen variëren in ontwerp en worden vaak gevonden op racefietsen (caliper remmen), oudere mountainbikes (cantilever remmen) en BMX-fietsen (U-brakes). Ze werken, net als bij V-brakes, door remblokjes tegen de zijkanten van de velg te drukken, maar de manier waarop de remarmen bewegen en hoe ze aan de fiets zijn bevestigd, verschilt.

+ Voordelen Traditionele Velgremmen

  • Lichtgewicht: Vooral caliper remmen zijn lichter, wat voordelig is voor racefietsen.
  • Aerodynamisch Ontwerp: Caliper remmen hebben een aerodynamisch ontwerp, wat belangrijk is voor hoge snelheden op de weg.
  • Compatibiliteit: Traditionele velgremmen zijn vaak compatibel met een breed scala aan fietsen en remgrepen.
  • Esthetiek: Veel racefietsen geven de voorkeur aan het slanke ontwerp van caliper remmen.
 

– Nadelen Traditionele Velgremmen

  • Minder Remkracht: Vooral in vergelijking met V-brakes, bieden ze minder remkracht, wat een nadeel kan zijn in bergachtige of ruige terreinen.
  • Niet Geschikt voor Brede Banden: Caliper remmen bieden vaak niet genoeg ruimte voor bredere banden.
  • Gevoelig voor weersomstandigheden: Prestaties kunnen afnemen in regen of modder.
  • Complexere Afstelling: Sommige traditionele velgremmen, zoals caliper remmen, vereisen nauwkeuriger afstelling en onderhoud.
 

Elk type rem is ontworpen met bepaalde soorten fietsen en omstandigheden in gedachten. Daarom is de keuze sterk afhankelijk van het type fiets en het beoogde gebruik. Voor elektrische fietsen komen eigenlijk zowel V-brakes als traditionele velgremmen voor. Ook komen deze systemen bekabeld of hydraulisch voor. Bekijk dus vooraf goed de specificaties van de fiets.

3. Hydraulische Schijfremmen

hydraulische schijfremmen

Schijfremmen zijn efficiënt en worden tegenwoordig op bijna alle moderne fietsen gebruikt. Ze worden bediend met hendels aan het stuur en bieden een gedoseerde remkracht. Hoewel ze duurder zijn in aanschaf en onderhoud, bieden ze krachtige en effectieve remkracht in verschillende weersomstandigheden. Regelmatig onderhoud is nodig om roest en piepen te voorkomen. Bij mechanische schijfremmen (kabelremmen) dien je regelmatig te kabel te controleren door een aantal keer hard te remmen. Een versleten kabel zal hierbij mogelijk knappen. Hydraulische schijfremmen zullen zo nu en dan moeten worden bijgevuld met olie. Dit kun je zelf doen met een handige kit of door een professional. 

De voordelen hieronder zijn voor hydraulische schijfremmen, mechanische schijfremmen zijn stukken minder voordelig dan de hydraulische variant.

+ Voordelen van Schijfremmen

  • Remkracht: Bieden krachtige en snelle remprestaties onder verschillende weersomstandigheden, inclusief regen en modder.
  • Controle: Uitstekende controle over de remkracht, waardoor je geleidelijk en nauwkeurig kunt remmen.
  • Minder Inspanning Nodig: Het hydraulische systeem vereist minder kracht van de handen om een sterke remwerking te verkrijgen.
  • Lange Levensduur: Schijfremblokken gaan over het algemeen langer mee dan velgremblokken. Bovendien slijten de velgen niet door het remmen, wat hun levensduur verlengt.
  • Prestaties in Vuile Omstandigheden: Werken goed in vuile en modderige omstandigheden, omdat de schijf verder van de grond zit in vergelijking met velgremmen.
  • Geschikt voor Brede Banden: Geen beperking op de bandbreedte, wat ze ideaal maakt voor mountainbikes en gravelbikes.

 

Nadelen van Schijfremmen

  • Complexiteit en Onderhoud: Ze zijn complexer dan mechanische systemen en vereisen gespecialiseerde kennis voor onderhoud en reparatie.
  • Gewicht: Ze zijn over het algemeen zwaarder dan traditionele velgremmen.
  • Kosten: Hydraulische schijfremmen zijn vaak duurder in aanschaf en onderhoud.
  • Gevoeligheid: De schijf kan verbuigen bij een impact, en lucht in het hydraulische systeem kan de remprestaties beïnvloeden.
  • Installatie: De installatie kan complexer zijn, vooral bij het uitlijnen van de remklauw en de schijf.
 

Hoewel ze enkele nadelen hebben, zijn hydraulische schijfremmen over het algemeen de beste optie voor elektrische fietsen vanwege hun superieure remprestaties en veelzijdigheid. We zien dit systeem dan ook vaak bij de A-merken e-bikes.

Veelgestelde vragen

 

Hoe lang gaan remblokken van een elektrische fiets mee?

De levensduur van remblokken op een elektrische fiets varieert sterk, afhankelijk van verschillende factoren zoals het type remblokken, rijstijl, terrein, en het gewicht van de fiets en de berijder. Gemiddeld kunnen remblokken op een e-bike tussen 500 tot 2000 kilometer meegaan. In heuvelachtige gebieden of bij zwaarder gebruik kunnen ze sneller slijten.

Welke remblokjes voor een elektrische fiets?

De keuze van remblokjes voor een elektrische fiets hangt af van het type remsysteem dat de fiets gebruikt. Voor schijfremmen zijn er specifieke schijfremblokjes nodig, die kunnen variëren tussen organisch (zachter en stiller, maar snellere slijtage) en gesinterd (duurzamer, maar mogelijk luider). Voor rollerbrakes of velgremmen zijn er specifieke remblokjes van verschillende merken en kwaliteit.

Kan je hydraulische remmen afstellen?

Ja, hydraulische remmen kunnen worden afgesteld. Dit kan betrekking hebben op het afstellen van de remklauwpositie, het uitlijnen van de schijf, of het aanpassen van de vrije slag van de remhendel. Het is belangrijk dat dit zorgvuldig gebeurt om effectieve remprestaties te garanderen.

Hoeveel kost het vervangen van remblokjes op een fiets?

De kosten voor het vervangen van remblokjes op een fiets variëren afhankelijk van het type remblokjes en of je de vervanging zelf doet of laat doen door een professional. Remblokjes zelf kosten meestal tussen de 10 en 30 euro, afhankelijk van het merk en type. Als je ze laat vervangen in een fietsenwinkel, kunnen arbeidskosten het totaal verhogen, wat kan variëren van 10 tot 50 euro bovenop de kosten van de remblokjes.

Kennisbank e-Stadsfietsen

Vind uitgebreide informatie over elektrische stadsfietsen in onze kennisbank! Zoek je de ideale e-bike, wil je meer leren over de onderdelen, of zoek je de beste fietshelm? Alle antwoorden die je nodig hebt, helder en toegankelijk gepresenteerd en altijd up-to-date!

Klik voor meer info!
>> Kennisbank Elektrische Stadsfietsen <<

Informatie pagina